Samochody ciężarowe. DAF LF 45.210
DAF preferuje ekologiczne rozwiązania w swoich ciężarówkach. Cała gama pojazdów użytkowych tej marki dostępna jest już z silnikami zgodnymi z normą EEV. W dystrybucyjnym modelu LF45 silniki czterocylindrowe oferowane są już w wersji EEV standardowo. DAF LF 45.210, który testowaliśmy ma sporo zalet. Jedną z nich są zbiorniki paliwa z tworzyw sztucznych, w które wyposażone są te samochody ciężarowe.
Model LF został zmodernizowany w 2009 roku, ale już w roku bieżącym wprowadzono kilka unowocześnień. Główną zmianą jest właśnie dostosowanie wszystkich silników do ekologicznej normy EEV. Co ciekawe, o ile wcześniej uzyskiwano ją w efekcie zastosowania filtru sadzy to teraz udało się producentowi poprawić sprawność jednostek napędowych i stały się mniej kopcące bez niego. Tak więc efekt ekologiczny uzyskano bez zwiększania masy własnej pojazdu, co wiąże się z utrzymaniem dużej ładowności.
Walka z masą
Aby obniżyć masę własną ciężarówek w tym roku wprowadzono do modelu LF zbiorniki paliwa z tworzywa sztucznego. To też wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Pojazd, którym mieliśmy okazję pojeździć (LF 45.210), z ładunkiem 5.880 kg, na ponad 460-kilometrowej trasie spalił średnio 14,7 l ON na 100 km. Dobry wynik.
Nowością w LF-ie jest też większy wybór zbiorników adBlue. Do wcześniej już dostępnych pojemności 17 i 26 litrów dołożono 70 litrów. W testowanym samochodzie zastosowano największy zbiornik. Według producenta pozwala on na przejechanie 3,5 tys. km bez tankowania AdBlue.
Ten sam, ale nie taki sam
Czterocylindrowy silnik Paccar FR152 o pojemności 4,5 litra, uzyskujący moc 210 KM to jednostka od niedawna stosowana w modelu LF.
O ile jeszcze w ubiegłym roku uzyskiwała moc maksymalną przy 2.100-2.300 obr/min to po tegorocznej modyfikacji już przy 1.800 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 760 Nm, wcześniej uzyskiwany przy 1.200-1.800 obr/min teraz osiągany jest w nieco węższym zakresie obrotów 1.400-1.800 obr/min, ale w praktyce jest to zmiana, której kierowca nie odczuwa.
Przekonamy się do "zielonych"
W Polsce jeszcze większość nabywców wybiera silniki Euro 5, ale jest już kilku klientów DAF-a, którzy decydują się na EEV. W przyszłym roku ma zacząć działać w Polsce system elektronicznego poboru opłat za poruszanie się po głównych drogach. Według dyrektywy unijnej stawki opłat mają preferować ciężarówki mniej trujące. Tak więc wybór wersji EEV może wkrótce być dla przewoźnika przyczynkiem do zmniejszenia wydatków na opłaty drogowe.
Można i za granicę
DAF LF w zasadzie jest pojazdem dystrybucyjnym, ale egzemplarz, z którym się zapoznawaliśmy wyposażono w kabinę sypialną z dużą leżanką i w ogrzewania postojowe Webasto, tak więc nadaje się też na długie trasy. Fotele na poduszkach powietrznych i pneumatyczne zawieszenie tylne pojazdu pozwalają jechać bez większych wstrząsów nawet na kiepskich drogach. Ustawiana w dwóch płaszczyznach skórzana kierownica dobrze leży w dłoniach. Wygodne jest operowanie hamulcem silnikowym, który uruchamia się przyciskiem na kierownicy, a siłę działania reguluje pedałem hamulca zasadniczego. Automatyczną skrzynię biegów z możliwością sekwencyjnego wybierania przełożeń docenia się szczególnie podczas "czołgania" się w korkach.
Dopuszczalna masa całkowita |
11.990 kg |
Ładowność |
5.880 kg |
Rozstaw osi |
4,3 m |
Silnik/poj. skokowa |
FR 152 EEV/4,5 l |
Moc maks. |
210 KM przy 1.800 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
760 Nm |
przy |
1.400-1.800 obr/min |
Skrzynia biegów 6-przełożeniowa |
automatyczna AS Tronic |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie |
resory paraboliczne |
Zawieszenie tylne |
pneumatyczne |
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: |
hamulec silnikowy, blokada tylnego mostu, kabina sypialna, ogrzewanie postojowe, klimatyzacja, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, fotele na poduszkach pneumatycznych, tempomat, el. sterowane okno dachowe, halogeny przeciwmgłowe. |