Wiadomości z rynku

czwartek
14 listopada 2024

Scania w gotowości

Jazda próbna - Wywrotki trójstronne Scania G400 CB 6x6 EHZ
28.05.2010 00:00:00
Taka Scania to w naszym kraju jeszcze rzadki widok. Kabina typu G jest najmłodszą spośród szoferek szwedzkiej firmy, a podwozie 6x6 ustępuje popularnością wersjom z napędzanymi tylko tylnymi osiami. Samochody ciężarowe wyprodukowane przez firmę Scania, o których mowa posiadają napęd 6x6. Jest on stały, nie ma możliwości odłączenia przodu. Taką możliwość mają natomiast wywrotki Scania 4x4.
Skok w bok
Czterystukonny silnik przy maksymalnym momencie obrotowym 2.100 Nm zapewnia wystarczającą sprawność na bezdrożach. Co ważne, jest zgodny z Euro 5 i nie wymaga dodawania AdBlue. Współpracuje z nim 12-biegowa (w tym półbiegi) skrzynia GRS905. Czasem, zanim mechanizmy się rozgrzeją, przełożenia wchodzą z pewnym oporem. Liczbę biegów zwielokrotnia dwubiegowa skrzynia rozdzielcza (reduktor) z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Każda z osi ma również własną blokadę. Z tyłu w piastach kół znajdują się zwolnice.
Wysoko położona rama jest najwytrzymalszą z oferowanych przez Scanię. Metalowy, dolny stopień do kabiny jest składany, a stalowy, 300-litrowy zbiornik paliwa i inne akcesoria przymocowano wysoko. Prześwit jest spory. Światła chronią odchylane kratki. Bez stresu można popróbować jazdy w błocie po osie. Należy pamiętać tylko o właściwej kolejności załączania blokad - centralna, tylne mosty, przód. Służą do tego przyciski na tablicy rozdzielczej. W najnowszych modelach Scanii na ich miejscu będzie pokrętło, które wyklucza pomyłkę.
W terenie można by polegać tylko na hamulcu wydechowym, gdyby nie fakt, że uruchamia się go wyłącznie pedałem hamulca, zatem tak czy inaczej "bębny" pracują.
Dobry socjal
Kabina G posadowiona została na ramie niżej niż kabina R, więc tunel silnika jest dość wysoki. Najbardziej przeszkadza, gdy trzeba kogoś wpuścić prawymi drzwiami. Przeciskanie się w poprzek kabiny byłoby zbędne, gdyby pomyślano o jednym, maleńkim przycisku na desce.
Tablica rozdzielcza jest dobrze zorganizowana i czytelna. Pneumatyczny fotel kierowcy o dużym zakresie regulacji wygodny. W ogóle jak na ciężarówkę budowlaną z mechanicznym zawieszeniem zarówno kabiny, jak i osi Scania G jest całkiem spokojna. Nie trzęsie mocno. Mieliśmy gorsze doświadczenia z wywrotkami.
Trójstronna wywrotka KH-kipper sprawia solidne wrażenie. Wygodne stopnie na podwoziu i drabinka na skrzyni umożliwiają kontrolowanie załadunku. Nawiasem mówiąc, również rozkładany stopień pozwalający oczyścić przednią szybę jest większy i wygodniejszy w Scanii niż w ciężarówkach innych marek.
Plusy
Skuteczny w terenie układ napędowy.
Niezły jak na wywrotkę komfort jazdy.
Układ EGR eliminuje konieczność stosowania AdBlue.
Minusy
Skrzynia biegów działająca z oporami.
Brak dźwigni hamulca wydechowego.
Przydałby się centralny zamek.
Scania G400 CB 6x6 EHZ
Dopuszczalna masa całkowita (techniczna) 26.000 (39.000) kg
Ładowność (techniczna) ok. 15.000 (28.000) kg
Rozkład dmc: oś przednia / oś tylna zespolona 9.000 kg / 19.000 kg
Objętość skrzyni ładunkowej 12,7 m sześc.
Wymiary wewnętrzne skrzyni ładunkowej
Długość 5.600 mm
Szerokość 2.500 mm
Wysokość burty 1.000 mm
Kąt wychylenia skrzyni b.d.
Silnik / pojemność skokowa 6-cylindrowy, rzędowy / 12,74 l
Moc maksymalna 400 KM przy 1.900 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 2.100 Nm przy 1.000-1.300 obr/min
Pojemność zbiornika paliwa 300 l
Napęd 6x6
Zawieszenie przednie resory paraboliczne z drążkiem skrętnym i amortyzatorami
Zawieszenie tylne resory trapezowe
Układ hamulcowy bębnowy, pneumatyczny, dwuobwodowy, ABS, automatyczny hamulec wydechowy
Wyposażenie pojazdu testowego komplet blokad mechanizmów różnicowych, reduktor, tempomat, klimatyzacja ręczna, elektrycznie otwierane szyby, ogrzewane lusterka, radio z CD, fotel kierowcy pneumatyczny, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, osłona przeciwsłoneczna
Gwarancja 1 rok
Przeglądy techniczne co 60 tys. km
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.