Wiadomości z rynku

czwartek
14 listopada 2024

Na złe drogi Mercedes Atego 918 AF BlueTec 5

Samochody ciężarowe. Mercedes Atego 918 AF BlueTec 5 4x4
05.02.2010 00:00:00
Jeśli trzeba przewieźć spory ładunek bez obawy, że samochód ugrzęźnie na bezdrożach, to można tam wysłać Mercedesa Atego z napędem terenowym, wywrotką i żurawiem do pomocy. Zaletą tej ciężarówki jest między innymi fakt, iż nie jest ona paliwożerna. Na trasie z Warszawy do Słupska przy spokojnej jeździe z 1-tonowym ładunkiem spalanie wyniosło ok. 20 l ON na 100 km.
Mercedes zaproponował Atego w wersji 918 AF 4x4 z zabudową KH-kipper i żurawiem HMF 635.
Bezdroży się nie boi
Wystarczy spojrzeć na to auto i już wszystko wiadomo. Wysoko zawieszone, na dużych kołach (R20) z oponami terenowymi, nie da sobie w kaszę dmuchać na bezdrożach. Pomogą w razie czego blokady mechanizmu różnicowego przedniego i tylnego mostu oraz międzyosiowa. Taki wehikuł legitymuje się niezłymi parametrami terenowymi: kąt natarcia z przodu 26 st., kat natarcia z tyłu 20 st., kąt prześwitu 24 st. Próba zdobycia rozjeżdżonej przez pojazdy gąsienicowe górki dowiodła, że nasz bohater jest dzielny w terenie. Elastyczne dolne stopnie, lampy zarówno z przodu, jak i z tyłu zabezpieczono metalowymi kratkami.
Kiper z żurawiem
Auto zabudowano wywrotką dwustronną KH-kipper, z żurawiem na końcu skrzyni ładunkowej. Podłogę wywrotki wykonano ze stali 5 mm, burty z 2 mm profili stalowych. Zamki dolne tylnej burty otwierane są pneumatycznie z kabiny kierowcy, tak jak wywrot (siłownik hydrauliczny podpodłogowy). Zastosowano plandekę zwijaną na burcie przedniej, szerokości ok. 2.400 mm, stopnie ułatwiające wejście na skrzynię, uchwyty do mocowania ładunku (4), łańcuchy spinające słupki burt (słupki środkowe demontowane). Masa zabudowy to ok. 2.200 kg.
Żuraw HMF 635-K1 dysponuje momentem udźwigu 5,4 Tm. Posiada sterowanie z dwóch stron z poziomu drogi, kąt obrotu 400 stopni. Wyposażony jest standardowo w elektroniczne systemy kontroli udźwigu, nogi podporowe SV-L, mechanicznie wysuwane, o rozstawie 4.760 mm, poziomice na podporach i hak na końcu wysięgnika.
Coś jak brygadówka
Trochę dziwnie skonfigurowano to auto, jeśli chodzi o kabinę. Leżanka za fotelami służy też jako kanapa dla czterech pasażerów (rejestracja na 6 osób), ale kabina nie jest typowo brygadowa, nie ma tylnych drzwi. Wsiadanie do tyłu ułatwia odchylany fotel pasażera z przodu, ale jest to dość kłopotliwa operacja. Nie bardzo jest też gdzie postawić nogi, siedząc na środkowych miejscach z tyłu.
Jazda takim wehikułem jest bardziej komfortowa (nie skacze tak na nierównościach) niż wywrotkami wieloosiowymi. Kabina jest dobrze wyciszona; przy prędkości 70 km/h silnik niemal nie istnieje, wyraźniej słychać charakterystyczny szum opon na zakrętach. Kierownica z regulacją ustawienia w dwóch płaszczyznach, elektrycznie ogrzewane lusterka, klimatyzacja, szyberdach, komfortowy, pneumatyczny fotel kierowcy - ergonomiczny, z wszechstronną regulacją i trzymaniem bocznym. Przednie siedzenie pasażera też z regulacją wysokości. Przydałby się jeszcze centralny zamek. Kiedy trzeba kogoś wpuścić do kabiny, kierowca musi się fatygować do prawych drzwi.
177-konny silnik BlueTec Euro 5, w konfiguracji z sześciobiegową skrzynią manualną, pozwala jechać na płaskiej, twardej nawierzchni na najwyższym przełożeniu już przy 50 km/h, oszczędnie. Układ napędowy jest dość sprawny, tylko hamulec silnikowy jednostopniowy mógłby być bardziej wydajny.
Poszczególne biegi wchodzą lekko. Drobny mankament: na czwartym biegu trzeba dość wysoko podciągnąć, aby na piątce auto poszło swobodnie. Nie ma dużego apetytu - na trasie z Warszawy do Słupska przy spokojnej jeździe z 1-tonowym ładunkiem spalanie wyniosło ok. 20 l ON na 100 km.
Mercedes Atego, wywrotka w terenowej wersji, zdał egzamin w naszej krótkiej próbie. Ma kilka niedogodności, ale w ostatecznym rozrachunku przekonał nas swoimi możliwościami.
Plusy
Zdolności terenowe. Możliwość zabrania brygady. Wyciszenie kabiny. Dość dobrze znosi nierówności. Dobre wyposażenie służące komfortowi. Łatwe wybieranie biegów.
Minusy
Niewygodne wsiadanie do tyłu. Brak centralnego zamka. Hamulec silnikowy mógłby być wydajniejszy.
Podstawowe dane Mercedesa Atego 918 AF BlueTec 5 4x4
wywrotka z żurawiem
Dopuszczalna masa całkowita 11.000 kg
Ładowność 3.000 kg
Rozkład DMC na osie przednia / tylna 5,0 t / 6,2 t
Zabudowa wywrotka dwustronna KH-kipper, żuraw o momencie udźwigu 5,4 Tm
Objętość skrzyni ładunkowej 5,6 m sześc.
Wymiary skrzyni ładunkowej
długość 4.000 mm
szerokość 2.500 mm
wysokość burty 600 mm
Silnik / pojemność skokowa R4 / 4,25 l
Moc maksymalna 177 KM przy 2.200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 675 Nm przy 1.600 obr/min
Pojemność zbiornika paliwa 75 l (AdBlue 8 l)
Napęd 4x4
Zawieszenie przednie resory paraboliczne, wzmocniony stabilizator
Zawieszenie tylne resory paraboliczne, stabilizator
Układ hamulcowy: jak do pojazdów pożarniczych - dwuobwodowy, pneumatyczny, bębny na obu osiach, ABS, osuszacz powietrza
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: długa kabina z leżanką/siedzeniem 4-os., wzmocnione tylne zawieszenie kabiny, hamulec silnikowy, powietrzne ogrzewanie postojowe 2 tys. W, klimatyzacja, szyberdach, elektryczne lusterka, pneumatyczny fotel kierowcy, kierownica regulowana dwupłaszczyznowo, wskaźnik temperatury zewnętrznej, radioodtwarzacz CD.
Gwarancja na układ napęd.: 3 lata lub 250 tys. km
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.