Wiadomości z rynku

poniedziałek
11 listopada 2024

Toyota Hiace - kilka zalet i... korozja

Samochody dostawcze. Toyota Hiace podwyższony furgon (od 1996 r.)
25.07.2008 00:00:00
Samochody dostawcze Toyoty rzadko się psują i mają wysokie ceny na rynku wtórnym. Jego możliwości przewozowe ogranicza jednak niewielka szerokość, zaś nadwozia starszych pojazdów są już skorodowane. W naszej ocenie największymi plusami Toyoty Hiace są duża wytrzymałość i wysokie wnętrze. Minusy to z kolei: korozja nadwozia, wąskie wnętrze oraz drogie części zamienne.
Hiace jako jeden z niewielu japońskich pojazdów tej wielkości był oficjalnie oferowany w Polsce. Pojazd dostępny jest do dzisiaj, w czasie produkcji przeprowadzono w nim kilka modyfikacji.
Podwyższona fabrycznie Toyota, u nas najbardziej poszukiwana, ma dwa rozstawy osi. Z krótszym, wynoszącym 2.985 mm, długość jej przedziału bagażowego z jednym rzędem siedzeń to 2.555 mm. Z większym rozstawem osi (3.430 mm) długość paki wynosi 3.000 mm. To przyzwoity wynik, podobnie jak wysokość wnętrza 1.860 mm. Gorzej jest niestety z szerokością, ładownię ograniczają duże nadkola.
Standardowo Hiace ma tylne drzwi unoszone do góry, co nie jest zbyt praktycznym rozwiązaniem w tak wysokim aucie. W wersji podwyższonej podnoszą się one aż na wysokość 2.527 mm. Z boku są jedne drzwi przesuwne.
Komfort jazdy jest przeciętny. W wielu autach za przednimi fotelami jest tylko kratka, a nie tłumiąca dźwięki przegroda. W kabinie jest więc głośno. Fotele są wygodne i dobrze znoszą próbę czasu. Deska rozdzielcza jest już przestarzała. W starszych autach w kabinie słychać trzaski plastikowych elementów.
Głównym problemem, który dotyka leciwe Hiace, jest korozja. W pierwszej kolejności rdza pojawia się na poszyciu nadwozia i podłodze.
Opisywana odmiana napędzana jest wysokoprężnym silnikiem 2.4 90 KM wyposażonym w turbosprężarkę. Moc tej jednostki jest wystarczająca, jako przyzwoite określić można także spalanie, średnio około 11 litrów ON na 100 km. Zdarzają się awarie turbiny, zazwyczaj jednak przy przebiegu powyżej 300 tys. km. Poza tym silnik jest nie do zajechania.
Od 2002 roku w Hiace montowany jest tylko turbodiesel 2.5 z wtryskiem common rail (88 lub 102 KM), który w przypadku awarii bywa bardzo kosztowny w naprawie. Zdarzają się w nim też wycieki oleju ze skrzyni biegów.
Części są dostępne, czasem oryginały w ASO są tańsze niż zamienniki. Z uwagi na dobrą opinię Hiace trzyma wysokie ceny na rynku wtórnym.
Plusy
Duża wytrzymałość. Wysokie wnętrze.
Minusy
Korozja nadwozia. Wąskie wnętrze. Drogie części zamienne.
ekspert: Marek Pałaszewski, szef Toy Car Serwis w Stasinie k. Lublina:
- To bardzo żywotny wóz. Przy normalnej eksploatacji silniki i skrzynie wytrzymują przebiegi ok. 500 tys. km. Świece żarowe zmienia się dopiero po 300-400 tys. km. Po 100-150 tys. km. wyrabiają się górne sworznie przednich wahaczy, których nie da się regenerować. Wymiana jest droga.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
Toyota Hiace 2.4 TD furgon Mitsubishi L400 2.5 TD furgon
Dopuszczalna masa całkowita 2.800 kg 2.700 kg
Ładowność 1.095 kg 1.110 kg
Długość 5.160 mm 4.740 mm
Szerokość 1.800 mm 1.690 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.400 mm 1.965 mm
Pojemność silnika 2.446 ccm 2.477 ccm
Moc maksymalna 90 KM 87 KM
przy obr./min 3.500 4.000
Maksymalny mom. obr. 226 Nm 240 Nm
przy obr./min 2.200-2.500 2.000
Prędkość maksymalna 150 km/h 143 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
długość 2.555 mm 2.485 mm
szerokość 1.640 mm 1.620 mm
wysokość 1.860 mm 1.415 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Toyota Hiace 2.4 TD z 1997 roku Mitsubishi L400 2.5 TD z 1995 roku
Chłodnica 1.800 zł 1.600 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 1.126 zł 1.550 zł
Amortyzator (przód) 390 zł 460 zł
Tarcze hamulcowe 778 zł 650 zł
Filtr oleju 50 zł 28 zł
Filtr powietrza 110 zł 42 zł
Ceny części używanych na giełdzie w Słomczynie
Toyota Hiace Mitsubishi L400
Reflektor 280 zł 250 zł
Zderzak przedni 390 zł 350 zł
Lampa tylna 250 zł 180 zł
Chłodnica 550 zł brak
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (maj 2008 r.)
Rocznik Toyota Hiace 2.4 TD Mitsubishi L400 2.5 TD
przebieg tys. km - cena brutto przebieg tys. km - cena brutto
1996 225 - 11,5 tys. zł brak
1997 420 - 12,9 tys. zł brak
1998 220 - 14,5 tys. zł 170 - 14,0 tys. zł
1999 195 - 15,9 tys. zł 230 - 15,5 tys. zł
2000 193 - 20,0 tys. zł 350 - 17,9 tys. zł
2001 101 - 22,9 tys. zł 210 - 19,9 tys. zł
2002 157 - 25,3 tys. zł 180 - 23,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.