Wiadomości z rynku

czwartek
14 listopada 2024

Peugeot J5 - druga młodość

Samochody dostawcze. Peugeot J5 1.9 D furgon (1981-1994)
19.10.2007 00:00:00
W końcu lat 80. należał do dostawczej czołówki w krajach południowoeuropejskich. W Polsce, jako auto nowe był wówczas nie do kupienia. Teraz sporo egzemplarzy trafiło na nasz rynek. Na plus francuskiego dostawczaka należy zaliczyć więc niską cenę na rynku wtórnym, mało kłopotliwą, ekonomiczną jednostkę napędową i sporą dostępność części na rynku pierwotnym i wtórnym. Minusy Peugoetów to z kolei: skorodowana blacha w wielu giełdowych i komisowych egzemplarzach, wycieki ze skrzyni biegów i miski olejowej, tandetne wnętrze oraz marny komfort jazdy.
Tam wywoławcza cena aut pochodzących z początku lat 90. często jest mniejsza niż tysiąc euro. Możliwości wyboru jednostki napędowej są bardzo ograniczone. Najpopularniejszym motorem pozostaje 1,9-litrowy diesel (oprócz niego jest silnik o poj. 2,5 l).
Jednostka nie należy do siłaczy. - Coś za coś, przynajmniej mało pali - usłyszeliśmy od Pawła Nowickiego, który we wrześniu na giełdzie w Przeźmierowie wystawił na sprzedaż eksploatowanego przez siebie od czterech lat J5 wyprodukowanego w 1992 r. To jeden z najbardziej ekonomicznych silników stosowanych w autach dostawczych na przełomie lat 80. i 90. Średnio pali 8 litrów oleju napędowego na 100 km przy samochodzie załadowanym mniej więcej w połowie. Jak wynika z opinii posiadaczy samochodów z tą jednostką, spisuje się ona dobrze. Spotkaliśmy użytkowników J5, którzy nie kryli, że jeżdżą "na opale", ich zdaniem motor radzi sobie z tym paliwem.
Ładownia J5 nie jest duża, a użytkownicy często korzystają z przyczep. Auto z tym motorem bez kłopotu radzi sobie z holowaniem przyczepy o masie do 1.400 kg.
Furgon jest zdecydowanie najpopularniejszą wersją J5. W zależności od długości i wysokości nadwozia ładownia ma kubaturę od nieco ponad 6 m sześc. do prawie 10 m sześc. Kabina jest dwuosobowa. W załadunku i rozładunku furgonu pomagają suwane, stosunkowo szerokie drzwi boczne, a także symetryczne, skrzydłowe drzwi tylne. Dostęp do ładowni jest prosty, próg znajduje się nisko (650 mm). Na giełdach i w komisach sporadycznie spotyka się J5 w wersji przeszklonej z pięcioma miejscami bądź ze skrzynią.
Komfort podróżowania nie jest wysoki, użytkownicy narzekają na toporne wnętrze, marnej jakości materiały wykończeniowe i duży hałas. W wielu oglądanych egzemplarzach raził fatalny stan blachy (rdza w okolicach reflektorów, zawiasów drzwi i progów do szoferki oraz ładowni).
Plusy
Niska cena na rynku wtórnym. Mało kłopotliwa, ekonomiczna jednostka napędowa. Spora dostępność części na rynku pierwotnym i wtórnym.
Minusy
Skorodowana blacha w wielu giełdowych i komisowych egzemplarzach. Wycieki ze skrzyni biegów i miski olejowej. Tandetne wnętrze. Marny komfort jazdy.
Ekspert: Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- Silnik ma opinię "wiecznego", zdarzają się egzemplarze z przebiegami ponad 400 tys. km. Nie znaczy to, że zachęcam do bezkrytycznego zainteresowania J5. Zachęceni niską ceną możemy kupić auto, w którym niemal natychmiast będzie konieczny gruntowny remont układu jezdnego i hamulcowego (szybko zużywają się głównie elementy przedniego zawieszenia). Warto też dokładnie przyjrzeć się blachom zarówno na zewnątrz, jak i w ładowni, a także zamkom.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
Peugeot J5 furgon 1.9 D Renault Trafic furgon 2.5 D
Dopuszczalna masa całkowita 2.600 kg 2.800 kg
Ładowność 1.000 kg 1.200 kg
Długość 4.550 mm 4.542 mm
Szerokość 2.000 mm 1.905 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.050 mm 2.096 mm
Pojemność silnika 1.905 ccm 2.499 ccm
Moc maksymalna 69 KM 75 KM
przy obr./min 4.000 4.200
Maksymalny mom. obr. 120 Nm 162 Nm
przy obr./min 2.000 2.200
Prędkość maksymalna 115 km/h 120 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego:
Długość 2.500 mm 2.355 mm
Szerokość 1.750 mm 1.650 mm
Wysokość 1.500 mm 1.380 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Peugeot J5 Renault Trafic
Chłodnica 1.120 zł 1.150 zł
Sprzęgło 1.260 zł 1.300 zł
Amortyzator przedni 210 zł 270 zł
Reflektor 280 zł 260 zł
Filtr oleju 30 zł 40 zł
Filtr powietrza 40 zł 50 zł
Ceny części używanych na giełdzie w Przeźmierowie
Peugeot J5 Renault Trafic
Reflektor 100 zł 120 zł
Zderzak (przód) 90 zł 110 zł
Lampa tylna 75 zł 90 zł
Chłodnica 120 zł 140 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (wrzesień-październik 2007 r.)
Rocznik Peugeot J5 furgon Renault Trafic furgon
silnik/ przebieg tys. km - cena brutto silnik/ przebieg tys. km - cena brutto
1988 1.9 D / 365 - 6,2 tys. zł 2.5 D / 275 - 5,1 tys. zł
1989 2.5 D / 155 - 8,2 tys. zł 2.5 D / 312 - 6,7 tys. zł
1990 1.9 D / 314 - 9,0 tys. zł 2.5 D / 243 - 7,9 tys. zł
1991 1.9 D / 278 - 9,2 tys. zł 2.5 D / 258 - 9,7 tys. zł
1992 2.5 D / 382 - 11,2 tys. zł 2.5 D / 190 - 10,0 tys. zł
1993 2.5 D / 195 - 12,0 tys. zł 2.5 D / 295 - 11,7 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.