Wraz z wprowadzaniem silników spełniających zaostrzone normy emisji spalin (Stage IIIB, Stage IV) producenci kompaktowych ładowarek kołowych poprawiają ich parametry robocze oraz wzbogacają wyposażenie.
Najnowsze maszyny są bardziej produktywne, zużywają mniej paliwa, dysponują nowymi funkcjami i zapewniają wyższy komfort pracy operatora. Polecane są do różnych prac, w tym w kopalniach kruszywa, zakładach produkcji betonu, przy budowie dróg, wodociągów i kanalizacji, gospodarowaniu odpadami i recyklingu, w rolnictwie i przemyśle.
Ostatnio nowymi modelami pochwalili się tacy producenci jak Caterpillar, Doosan, JCB, Komatsu i Volvo.
CAT 926M, 930M i 938M
Nowe małe ładowarki kołowe Cat 926M, 930M i 938M to maszyny o wysokiej produktywności, zapewniające małe zużycia paliwa i wysoki komfort operatora. Zoptymalizowany układ zawieszenia osprzętu typu „Z” zapewnia wydajność ładowania typową dla tradycyjnego układu zawieszenia osprzętu tego typu, jednocześnie cechując się możliwością podnoszenia równoległego i parametrami przenoszenia ładunków typowymi dla nośnika osprzętu. Silnik C7.1 ACERT o wysokim momencie obrotowym i niskiej prędkości działa wraz z inteligentnym, hydrostatycznym układem napędowym, zapewniając niskie zużycie paliwa. Silnik zgodny z normami emisji EPA Tier 4 Final/Stage IV został zaprojektowany pod kątem niskich norm emisji i wyposażony w bezobsługowy moduł oczyszczania gazów spalinowych.
Silnik zapewnia oszczędność paliwa porównywalną z napędami hybrydowymi, a także większą moc, gdy jest ona niezbędna. Opatentowany inteligentny system zarządzania mocą firmy Caterpillar został rozbudowany o funkcje monitorowania działań operatora i dostępności mocy, dzięki czemu maszyna pracuje z najwyższą wydajnością i zapewnia operatorowi możliwość dostosowywania ustawień do indywidualnych potrzeb.
Wybór trybów mocy pozwala wybierać między maksymalną oszczędnością paliwa a wyższą mocą wraz z prędkością układu hydraulicznego.
Już w trybie standardowej mocy oszczędność paliwa sięga 10% w porównaniu z ładowarką Cat serii K. W trybie maksymalnej wydajności, włączanym po naciśnięciu przycisku (HP+) następuje zwiększenie mocy silnika do 10% i prędkości silnika o ponad 12%, zwiększenie cyklu pracy układu hydraulicznego i produktywności.
Brak przestojów na regenerację dzięki pasywnemu układowi niskiej temperatury, pozwala skupić się na pracy. Filtr cząstek stałych (DPF), który zachowuje sprawność w całym okresie eksploatacji maszyny został zaprojektowany z myślą o przekraczaniu okresu remontu silnika. Wydłużono okresy między wymianami płynów eksploatacyjnych z minimalnym zużyciem płynu DEF, noszącym również nazwę Adblue, z maksymalnie czterema napełnieniami zbiornika paliwa na jedno napełnienie płynem DEF.
Funkcja automatycznego wyłączania silnika pracującego na biegu jałowym w zależności od upływu czasu i temperatury otoczenia pozwala na dalszą redukcję zużycia paliwa i kosztów eksploatacji.
Zwiększono moc przenoszoną na podłoże w efekcie zastosowania blokady i jazdy dzięki w pełni blokującym się osiom dyferencjału przedniego, którą można włączać podczas jazdy przy pełnym momencie obrotowym za pomocą przycisku. Trakcję poprawia opcjonalny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ma osi tylnej, co ułatwia podjazdy.
Modele serii M są wyposażone w nowy, elektrohydrauliczny układ sterowania, zarządzany przez układ inteligentnego zarządzania mocą. Układ hydrauliczny o zmiennym wydatku i z kompensacją ciśnienia zależnie od obciążenia wykrywa zapotrzebowanie na moc i dostosowuje odpowiednio przepływ i ciśnienie na żądanie operatora.
Wielozadaniowości sprzyja układ hydrauliczny – jedna pompa obsługuje inteligentny układ hydrostatyczny, druga osprzęt, a trzecia układ kierowniczy. Umożliwia to jednoczesne prowadzenie, podnoszenie i sterowanie z zachowaniem płynnej kontroli.
Programowalne funkcje automatycznego powrotu osprzętu do zadanego położenia można łatwo skonfigurować na potrzeby przechylania, opuszczania i podnoszenia osprzętu.
Zamontowany przy fotelu joystick sterujący funkcjami podnoszenia i pochylania, jest wyposażony w zintegrowany przełącznik jazdy do przodu/położenia neutralnego/jazdy do tyłu (FNR) oraz w elementy sterowania blokadą mechanizmu różnicowego i opcjonalną trzecią i czwartą funkcją dodatkowego układu hydraulicznego.
Dobra widoczność otoczenia zapewniona jest dzięki jednoelementowej szybie przedniej, nowym parabolicznym lusterkom zewnętrznym, przeprojektowanemu układowi zawieszenia osprzętu II generacji i prowadzeniu przewodów hydraulicznych.
Komfort pracy zapewnia klimatyzacja ze sterowaniem automatycznym z podgrzewaną szybą tylną i lusterkami zewnętrznymi z funkcją szybkiego odmrażania. Do tego – w pełni regulowane elementy sterowania, w tym kolumna kierownicy, joystick i zawieszenie fotela. Na życzenie montowany jest fotel z podgrzewaniem i wentylacją.
Podstawowe dane – CAT 926M
• Moc maksymalna znamionowa
– ISO 14396 (DIN): 114 kW (155 KM)
• Obciążenie destabilizujące przy pełnym skręcie: 7.524 kg
• Masa eksploatacyjna: 13.050 kg
• Pojemność łyżki 1,9-5,0 m3
Podstawowe dane – CAT 930M
• Moc maksymalna znamionowa – ISO 14396 (DIN): 122 kW (166 KM)
• Obciążenie destabilizujące przy pełnym skręcie: 8.469 kg
• Masa eksploatacyjna: 14.007 kg
• Pojemność łyżki 2,1-5,0 m3
Podstawowe dane – CAT 938M
• Moc maksymalna znamionowa – ISO 14396 (DIN): 140 kW (190 KM)
• Obciążenie destabilizujące przy pełnym skręcie: 10.028 kg
• Masa eksploatacyjna: 16.427 kg
• Pojemność łyżki 2,5-5,0 m3
Doosan DL200-5 i DL250TC-5
Podczas targów Bauma 2016 Doosan po raz pierwszy zaprezentował dwa nowe modele ładowarek kołowych spełniających wymogi normy Stage IV.
Nowe modele – DL200-5 i DL250TC-5 – w porównaniu z maszynami poprzedniej generacji charakteryzuje m.in. zmieniony wygląd. Standardowe wyposażenie obejmuje wiele zaawansowanych funkcji.
Nowe silniki spełniają wymogi normy Stage IV w zakresie emisji spalin i nie wymagają montażu filtra cząstek stałych (DPF). Posiadają wysokociśnieniowy elektroniczny układ wtrysku paliwa Common Rail (HPCR) oraz turbosprężarkę z zaworem sterującym (WGT) zamontowaną w celu poprawy mocy i efektywniejszego zużycia paliwa.
Wykorzystane w silnikach technologie oczyszczania spalin obejmują chłodzony system recyrkulacji spalin (CEGR) połączony z układem utleniania katalitycznego (DOC) w celu redukcji emisji cząstek stałych (PM) oraz układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) z wtryskiem wodnego roztworu mocznika (DEF) zamontowany, aby maksymalnie ograniczyć zawartość tlenków azotu (NOx).
Jak zapewnia producent, modele DL200-5 i DL250TC-5 nie tylko oferują więcej funkcji w standardzie, w porównaniu z innymi maszynami podobnej wielkości dostępnymi na rynku, ale także umożliwiają korzystanie z szerokiej gamy opcji, np. układu kontroli jazdy, podgrzewanego fotela z podwójną amortyzacją (poziomą i pionową), 3. układu pomocniczego z cewką, wentylatora z funkcją zmiany kierunku obrotów oraz układu automatycznego ograniczenia poślizgu.
Kompaktowość i wytrzymałość modeli DL200-5 i DL250TC-5 zapewnia doskonałą zwrotność w wąskich i zamkniętych obszarach, a szeroki wybór osprzętu sprawia, że maszyny sprawdzają się w różnych zastosowaniach, w tym w piaskowniach, zakładach produkcji betonu, przy budowie dróg, budowie wodociągów i kanalizacji, gospodarowaniu odpadami i recyklingu, w rolnictwie, branży żywieniowej i przemyśle.
Podstawowe dane Doosan DL200-5
• Moc: 106 kW (142 KM)
• Obciążenie statyczne przy pełnym skręcie (40°): 8.510 kg
• Masa robocza: 11.700 kg
• Pojemność łyżki: 2,0 m3
Podstawowe dane Doosan DL250TC-5
• Moc: 128 kW (172 KM)
• Obciążenie statyczne przy pełnym skręcie (40°): 8.200 kg
• Masa robocza: 14.330 kg
• Pojemność łyżki: 2,5 m3
JCB 417
Nowa ładowarka wykorzystuje silnik JCB T4F EcoMAX 4.4L, spełniający normę emisji spalin Stage IV bez konieczności stosowania filtra DPF oraz katalizatora (DOC). Jedynym układem doczyszczania spalin jest SCR (selektywna redukcja katalityczna) / AdBlue wraz z zaworem EGR.
To 4-cylindrowa jednostka o mocy 125 KM (93 kW), zapewniająca wysoki moment obrotowy wynoszący 550 Nm. Jak zapewnia producent, stosunek mocy do masy jest najlepszy w klasie a prędkość jazdy na drodze wynosi 40 km/godz.
Niezależny napęd wentylatora i pompy wodnej zapewnia bezkonfliktowy przepływ wody i powietrza. Ładowarki posiadają płytową chłodnicę oleju a podwójny termostat polepsza chłodzenie. Komora spalania, w której nie powstają zanieczyszczenia polepsza zużycie paliwa.
Mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu redukują efekt poślizgu kół na nawierzchni. Opcjonalny układ łagodnej jazdy (SRS) zwiększa możliwości przewożenia ładunku a operatorowi zapewnia komfort pracy przy szybkich cyklach roboczych.
Skrzynia biegów o czterech lub pięciu biegach i krótkich przełożeniach, osie z ograniczonym poślizgiem (z możliwością blokady na każdym biegu), zapewniają osiągi i efektywność jakiej oczekuje się w rolnictwie.
Hamulce typu „back-off” i elektroniczne zarządzanie wyłączaniem sprzęgła sprzyjają oszczędności paliwa.
Natężenie przepływu obu pomp wynosi 156 l/min co zapewnia wyjątkową wielozadaniowość i szybkość roboczą.
W standardzie oferowana jest nowa kabina JCB CommandPlus. Podczas projektowania kabiny CommandPlus inżynierowie JCB ściśle współpracowali z operatorami w celu wypracowania optymalnej/wygodnej przestrzeni do pracy. Standard wyposażenia to regulowana kolumna kierownicy z funkcją „ustaw i zapomnij”, pneumatyczny, ogrzewany fotel operatora, podgrzewane lusterka, roleta przeciwsłoneczna, gniazdo zasilania 12V, wyświetlacz.
Nowe wyposażenie dostępne na życzenie nabywcy to elektrycznie załączany hamulec ręczny, kabina w wersji High Spec. Wyposażenie High Spec obejmuje dodatkowy wyświetlacz, fotel operatora Deluxe, wejście USB oraz dodatkowe gniazdo zasilania 12V, dodatkową roletę przeciwsłoneczną.
Dostępna jest także zintegrowana kamera cofania. Hydrauliczny wentylator chłodnicy o zmiennej prędkości dostosowuje się do specyfiki pracy, zmniejszając zużycie paliwa oraz optymalizując chłodzenie.
Dodatkowe funkcje kabiny CommandPlus, możliwe do regulowania dzięki zastosowaniu drugiego wyświetlacza:
* regulowany z poziomu kabiny przepływ hydrauliki
* regulowana z poziomu kabiny funkcja pływającej łyżki (możliwość ustawienia od jakiej prędkości SRS – smooth ride system będzie się załączał)
* regulowana z poziomu kabiny funkcja biegu wstecznego wentylatora (możliwość ustawienia interwałów przemudchu)
* dodana funkcja pomocy oraz skrócona instrukcja operatora
Podstawowe dane JCB 417
• Moc znamionowa brutto: 93 kW (125 KM)
• Obciążenie wywracające przy pełnym skręcie: 6.042 kg
• Masa robocza: 9,425 kg,
• Łyżka o pojemności standardowej: 1.6 m3.
Komatsu WA80M-7
Model Komatsu WA80M-7 Stage IIIB zapewnia do 10% mniejsze zużycie paliwa w połączeniu z systemem KOMTRAX™ i posiada ulepszenia w zakresie komfortu operatora, widoczności, bezpieczeństwa i specyfikacji. Napędzana silnikiem o mocy 52 kW (69,7 KM) maszyna o masie eksploatacyjnej dochodzącej do 6 ton pracuje z łyżką o pojemności 0,8-1,25 m sześc. Zastosowano hydrostatyczny układ napędowy o wysokiej sprawności.
Do zalet maszyny należy wysoki udźwig i stabilność, wysoka siła odspajania, nisko położony środek ciężkości i widoczność we wszystkich kierunkach. Maszyna wyposażana jest w światło cofania, alarm cofania i podgrzewaną tylną szybę. Kinematyka typu EF zapewnia łatwość przesuwania równoległego wideł podczas ich użytkowania. Potencjalnych użytkowników zainteresuje na pewno także szybkozłącze hydrauliczne, osie napędowe z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu oraz oferowana na życzenie blokada mechanizmu różnicowego i bezprzewodowy system monitorujący Komatsu.
Obsługę techniczną ułatwia odchylana kabina, silnik umieszczony wzdłużnie, szeroko otwierana pokrywa silnika, chłodnica z szerokim rdzeniem i opcjonalnym dwukierunkowym wentylatorem, wygodne w użyciu boczne pokrywy.
Jak zapewnia producent, dobrze przemyślana kabina, z izolacją akustyczną, gwarantuje łatwość sterowania. Wielofunkcyjna dźwignia PPC obejmuje przełącznik przód-luz-tył dla szybkiego i łatwego poruszania się. Osprzęt trzeciego obwodu może być ustawiony poprzez panel monitora na ciągłe lub proporcjonalne sterowanie, aby operator mógł kontrolować wysięgnik, łyżkę i dodatkowy osprzęt używając jednej dźwigni. Na życzenie są dostępne komfortowe fotele, radio i automatyczna funkcja jazdy manewrowej. Duże powierzchnie przeszklone i dostępna w wyposażeniu standardowym ogrzewana tylna szyba zapewniają dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.
Szybkozłącze hydrauliczne i bogata gama osprzętu roboczego zapewniają uniwersalność na placach budowy, przy recyklingu materiałów i w zastosowaniach rolniczych. Podczas używania wideł paletowych Komatsu układ kinematyczny Easy Fork (EF) umożliwia podnoszenie ładunku równolegle do podłoża, bez potrzeby korygowania pozycji wideł.
Duży jest wybór wyposażenia dodatkowego. Dostępne elektronicznie sterowane zawieszenie wysięgnika ECSS (Electronic Controlled Suspension System) tłumi wstrząsy, przyczyniając się do poprawy wydajności i komfortu pracy na nierównych podłożach. Blokada mechanizmu różnicowego zapewnia większą przyczepność. Lista wyposażenia dodatkowego obejmuje również elementy takie jak ogranicznik prędkości do 20 lub 30 km/h, dodatkowe światła robocze i immobilizer.
Napędzający maszynę WA80M-7 silnik Komatsu SAA4D95LWE-6 rozwija moc 52,0 kW/69,7 KM i spełnia normy emisji spalin EU Stage IIIB/EPA Tier 4 Interim. Jednostka napędowa została zoptymalizowana pod kątem trudnych zastosowań budowlanych i rozwija duży moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych.
W pełni automatyczna przekładnia hydrostatyczna przekazuje moc na wszystkie cztery koła maszyny. Duży, 130-litrowy zbiornik paliwa zapewnia wiele godzin nieprzerwanej pracy.
Nisko położony środek ciężkości, kabina ROPS/FOPS, alarm cofania, światło cofania i duże lusterka poprawiają bezpieczeństwo pracy.
KOMTRAX™ stanowi najnowsze osiągnięcie w technologii bezprzewodowego monitorowania. Jest kompatybilny z komputerami, smartfonami lub tabletami. Dostarcza szczegółowych informacji o poszczególnych maszynach i całej ich flocie, umożliwiających redukowanie kosztów i maksymalizowanie wydajności pracy. System jest zintegrowany z siecią serwisową. Pozwala podejmować wyprzedzające działania w zakresie obsługi zapobiegawczej.
Udziela szybkich odpowiedzi na zasadnicze pytania dotyczące maszyn: co się z nimi teraz dzieje, kiedy wykonały daną prace, gdzie się znajdują, jak można zwiększyć ich wydajność i kiedy należy wykonać przegląd okresowy.
Dane z maszyny są przekazywane poprzez technologię bezprzewodowej komunikacji (satelita, GPRS lub 3G, zależnie od modelu) do komputera i do lokalnego dystrybutora Komatsu.
Podstawowe dane Komatsu WA80M-7
• Moc silnika (ISO 14396): 52,0 kW/69,7 KM przy 2.200 obr/min
• Maks. moment: 266 Nm przy 1.600 obr/min
• Masa eksploatacyjna: 5.485-5.990 kg
• Pojemność łyżki: 0,8-1,25 m3
Volvo: nowe maszyny z serii G: L30G i L35G
Ładowarki kompaktowe Volvo L30G i L35G wyposażono w przestronne, komfortowe kabiny i mocne silniki – zmodernizowane w celu zwiększenia komfortu i obniżenia całkowitych kosztów posiadania. Zwrotne maszyny, o masie 5,5-6,1 tony, polecane są do prac na niewielkich terenach i w ciasnych przestrzeniach.
Nowe ładowarki charakteryzują się imponującą siłą zrywania i podnoszenia oraz dużym prześwitem, którym mogą konkurować z nawet znacznie większymi maszynami. Napędzane przez najnowszy silnik Volvo D3.3M modele z przeprojektowanej serii G spełniają wymogi norm emisji Tier 4 Final/Stage IIIB bez potrzeby stosowania filtra cząstek stałych (DPF).
Aby zapewnić dużą moc bez konieczności regeneracji, ofertę Volvo poszerzono o nowy silnik D3.3M wyposażony w katalizator utleniający (DOC – Diesel Oxidation Catalyst). Klienci poszukujący ładowarki kompaktowej do pracy w bardziej wrażliwych środowiskach mają do dyspozycji wersję D3.3H z filtrem cząstek stałych (DPF).
Zakrzywiona szyba przednia zapewnia dobrą widoczność do przodu, a nowa wycieraczka i obniżony komin wydechowy zwiększają pole widzenia, ułatwiając obserwację obszaru za maszyną. Aby podnieść komfort i produktywność pracy, przeprojektowano regulowaną kolumnę kierownicy – operator ma teraz więcej miejsca na nogi, szczególnie w okolicy kolan, i może łatwiej manewrować maszyną. Z kolei udoskonalenia w konstrukcjach przedniej deski rozdzielczej, kierownicy i pedału przyspieszenia poprawiają komfort operatora podczas jazdy. Wytrzymałe, antypoślizgowe stopnie przeniesiono i obniżono, zwiększając bezpieczeństwo i łatwość wchodzenia i schodzenia.
Ładowarki L30G i L35G poruszają się płynnie niezależnie od rodzaju pokonywanej nawierzchni. Wahliwe przeguby skrętne oraz opcjonalny układ zawieszenia wysięgnika pochłaniają siłę uderzenia, a podwójny układ hydrauliczny umożliwia jednoczesne podnoszenie i kierowanie, tak że operator nigdy nie musi wybierać między możliwościami wykonywania manewrów a dostępną mocą. Funkcje te, podobnie jak pedał do krokowego hamowania, umożliwiają łatwe kierowanie maszyną nawet mniej doświadczonym operatorom.
Jak zapewnia producent, dzięki unikatowej na rynku portalowej osi tylnej oraz 100-procentowym blokadom mechanizmów różnicowych tylnych i przednich kół opisywane ładowarki zapewniają najlepszy w swojej klasie prześwit i wyjątkowe właściwości jezdne. Jednym dotknięciem przełącznika operator może załączyć blokady mechanizmów różnicowych gwarantujące pełny rozdział mocy między koła – i zredukować poślizg na gruncie o słabej przyczepności.
Płynnie działający napęd hydrostatyczny skraca cykle robocze, a opcja podwyższonej prędkości minimalizuje czas przejazdu z miejsca na miejsce. Montowana na życzenie pompa hydrauliczna zwiększa przepływ pomocniczy do 100 litrów na minutę, znacznie podnosząc produktywność maszyny.
Jest możliwość wyboru jednego z układów kinematyki Volvo typu Z, zapewniających znakomite własności ruchu równoległego z widłami do palet, oraz układu równoległego prowadzenia TP, który zapewnia dużą siłę pochylania, dzięki wykorzystaniu całego zakresu ruchu w górę. Wybierając uchwyt osprzętu Z, klient może liczyć na wyższe osiągi i wyższą ładowność. Jednocześnie oryginalny uchwyt osprzętu Volvo umożliwia zastosowanie elementów z większych ładowarek Volvo, eliminując konieczność posiadania dwóch podobnych elementów osprzętu. Dostępne w modelu L30G uniwersalne szybkozłącze gwarantuje zgodność z osprzętem większości miniładowarek oraz kompaktowych ładowarek kołowych.
Wszystkie ładowarki kompaktowe Volvo wyposażane są w silnik zamontowany poprzecznie, co zapewnia wyjątkową równowagę, a jednocześnie dobry dostęp do podzespołów w celach serwisowych. Z myślą o minimalizacji czasu przestojów niezbędnych na czynności konserwacyjne zredukowano częstotliwość smarowania modeli L30G i L35G, osiągając imponujący wynik 100 godzin pracy bez konieczności serwisu. Ładowarki kompaktowe nie tylko są proste w utrzymaniu, lecz również dzięki zastosowaniu hamulców tarczowych cechują się długim czasem eksploatacji i prostotą serwisowania. Poprzednio oferowane tylko w modelach o podwyższonych prędkościach hamulce tarczowe są teraz standardem we wszystkich modelach z serii G.
Wysoki prześwit nad gruntem, uzyskany dzięki portalowej konstrukcji tylnej osi, oraz solidna, odlewana tylna przeciwwaga chronią najważniejsze podzespoły przed uszkodzeniem przez odłamki skalne i przeszkody.
Pracę z maksymalną mocą ułatwia szeroka gama atestowanego osprzętu Volvo.
Podstawowe dane Volvo L30G/L35G
• Moc znamion. (2.600 obr./min wg SAE J1995, brutto): 55,4 kW/74,3 KM
• Statyczne obciążenie wywracające, w pełnym skręcie: 3.850 kg (L35G – 4.350 kf)
• Masa robocza: 5.500 kg (L35G – 6.100 kg)
• Pojemność łyżki: 1 m3 (L35G – 1,2 m3)